Wanbetalers aanpakken: hoe voorkomt u reputatieschade?

| Berthe Maes

Wanbetalers aanpakken is cruciaal om uw onderneming uit financieel woelige wateren te houden. En dat vergt een proactieve benadering. Maar proactief betekent niet agressief. Met een slimme aanpak int u uw openstaande facturen sneller en voorkomt u reputatieschade. Goede communicatie en duidelijke afspraken in elke fase van de samenwerking zijn daarbij essentieel

Wanbetalers aanpakken: hoe voorkomt u reputatieschade?

Wanbetalers aanpakken is cruciaal om uw onderneming uit financieel woelige wateren te houden. En dat vergt een proactieve benadering. Maar proactief betekent niet agressief. Met een slimme aanpak int u uw openstaande facturen sneller en voorkomt u reputatieschade. Goede communicatie en duidelijke afspraken in elke fase van de samenwerking zijn daarbij essentieel.

Duidelijke afspraken voorkomen reputatieschade

Uw diensten lijken evident in uw ogen, maar zijn dat niet altijd voor uw klant. Maak vanaf het begin duidelijk voor welke dienstverlening de klant betaalt. Goede algemene voorwaarden helpen daarbij, en ook de begeleidende mail na een mondelinge bestelling stelt afspraken op punt. Uw klant leest ‘de kleine lettertjes’ misschien niet, maar kan bij latere invordering niet ontkennen dat hij op de hoogte was.

Hoezo, reputatieschade?

Natuurlijk volgt er geen gejuich als u facturen afdwingt, ook al vraagt u alleen maar om betaling van een geleverde dienst. Met een diplomatische aanpak bestrijdt u wanbetalingen en brengt u de relatie met de wanbetaler geen schade toe. U voert immers uit wat u eerder al communiceerde en toont dat uw onderneming consequent handelt. Die voorspelbaarheid is net een troef die uw klantenrelatie versterkt. Dat is tevens ook de Go Solid-aanpak en die blijkt te werken: betaalde facturen én klant blijft klant!

Kies voor gepaste communicatie

Zakelijke communicatie staat niet gelijk aan een standaardaanpak of afstandelijke benadering, integendeel. Hou de invordering persoonlijk en hanteer een positieve toon. Zorg zeker voor een stipte opvolging; een vergetelheid brengt u meteen in orde, een bewuste wanbetaling signaleert u snel.  

Wanbetalers aanpakken met een sterke partner

Onbetaalde facturen opvolgen is tijdintensief. Het loont daarom om uw debiteurenbeheer uit te besteden aan een externe partner. U verzekert zich van een correcte opvolging, een strakke timing en motiverende bewoordingen die een klantvriendelijke houding én een efficiënte invordering garanderen.

Tussenpersoon bij wanbetalingen

Schakel Go Solid in als tussenpersoon om uw wanbetalers aan te pakken. Na aanvaarding van uw factuur start Go Solid de invordering via minnelijke schikking of administratieve procedure. Gemiddeld krijgt u binnen de maand het geld van uw factuur. Integraal. Want de inningsservice via Go Solid is kosteloos. Zo koppelt u een goede reputatie aan een positieve cashflow.