Een creditmanagementtool van A tot Z: enkele tips

| Berthe Maes

Ben je actief in creditmanagement of heb je geregeld te maken met aanverwante diensten? Dan mag je de boot van de automatisering onder geen beding missen. Creditmanagement evolueert voortdurend en verwelkomt om de haverklap nieuwe innovaties. Ontdek waarom ook jouw onderneming gebaat is bij een creditmanagementtool.

creditmanagementtool

Geïntegreerde werkwijze

Van het simpele beheer van jouw facturen tot doorgedreven creditmanagement, jouw bedrijf gezond houden is niet iets wat je er zomaar bijneemt. Als het gaat over debiteurenbeheer is een geïntegreerde, procesmatige werkwijze onontbeerlijk. Het is de enige manier om heldere analyses te maken en onaangename verrassingen te vermijden. Wie dit puur handmatig probeert te doen, dreigt heel wat groei-inzichten en dus inkomsten te mislopen.

Creditmanagementtool: slimmere bedrijfsvoering

Een goede manager, die durft te delegeren. En dat niet alleen aan medewerkers, maar ook aan externe specialisten en tools. Op die manier injecteer je kennis en expertise, die je via interne rekrutering in het beste geval pas op lange termijn in huis haalt. Een sterke creditmanagementtool koppelt interne aan externe data en laat daar de nodige algoritmes en manuele analyses op los.

Dit kan bijvoorbeeld gaan over de strikte opvolging van het bestaande klantenbestand. Zo ontvang je een melding als er belangrijke wijzigingen in de solvabiliteit of kredietwaardigheid van jouw klanten plaatsvinden. Hiervoor wordt een globale Solid-score gebruikt op basis van statistische profilering van geanonimiseerde gegevens. Het resultaat: inzichten die je in staat stellen om jouw business op een proactieve manier te runnen, met aandacht voor kansen én risico’s.

Als schuldeiser heb je altijd toegang tot die informatie in een B2B-context. In een B2C-relatie kan het enkel als er sprake is van een opeisbare vordering of bij uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene.

Creditmanagement voor B2B-facturen

Bent je actief in het B2B-segment? Dan hoef je niet te twijfelen. Ook voor B2B-facturen is een geïntegreerde (geautomatiseerde) benadering een must. Hiervoor ontwikkelden we de innovatieve oplossing in het licht van de nieuwe administratieve procedure voor B2B-facturen.

De nieuwe procedure laat toe om zonder tussenkomst van een rechtbank onbetwiste en opeisbare geldschulden in te vorderen. Go Solid zet de toon door deze procedure te koppelen aan de Solid-score, een unieke indicator voor de financiële draagkracht van een partij, om zo kwaliteit, snelheid en financiële transparantie vooraf te garanderen.

Meer advies nodig? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.