Debiteurenbeheer met respect voor jouw klantenrelatie: het kán

| Berthe Maes

De financiële gezondheid van jouw organisatie garanderen en jouw klantenrelaties optimaal houden. Lees hier hoe je deze twee factoren verenigt.

Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer is vaak een delicate evenwichtsoefening. Openstaande facturen hebben een impact op de cashflow en kunnen de financiële gezondheid van jouw organisatie in het gedrang brengen. Maar tegelijk moet de relatie met jouw klant goed blijven, zodat je op lange termijn kan blijven samenwerken. Ontdek hoe je deze twee factoren het best verenigt.

Open en professionele communicatie

Een transparante en duidelijke communicatie is cruciaal bij debiteurenbeheer. Alleen op die manier kun je openstaande schulden innen zonder dat je klantenrelatie onder druk komt te staan. Details maken dikwijls het verschil, net zoals communicatie in de juiste toonaard. Je doet er goed aan om zo weinig mogelijk irritatie en wrevel op te wekken, maar je mag wel op je strepen staan. Verder houd je het best rekening met deze zaken:

  • Zijn jouw factuurvoorwaarden duidelijk geformuleerd?
  • Pas een maximale betalingstermijn toe. Probeer 30 dagen af te spreken en geef zeker niet meer dan 60.
  • Is er in de factuurvoorwaarden sprake van verhogingen en verwijlinteresten na een bepaalde termijn?

Bij debiteurenopvolging krijg je vaak te horen dat de factuur niet ontvangen is. Als je elektronische facturatie toepast (een factuur in pdf-formaat is een geldige factuur) omzeil je dat excuus.

Minnelijke oplossing krijgt voorrang

Ook al zijn gerechtelijke stappen in sommige gevallen onmisbaar, toch krijgt een minnelijke oplossing altijd voorrang. Zo wordt de betalingsachterstand snel en doeltreffend aangepakt, tot tevredenheid van alle betrokken partijen. Je krijgt niet te maken met lange procedures en hoeft niet al te lang op jouw centen te wachten. Bovendien verlies je geen tijd en energie en kan jij je op jouw business blijven concentreren.
 

Bereikbaarheid, transparantie en rapportering


Wil je debiteurenbeheer doordacht en efficiënt aanpakken? Dan hebben wij de juiste oplossing in huis. Dit zijn, naast de snelheid en de kostenefficiëntie, de voornaamste troeven van Go Solid:

  • Het digitaal platform van Go Solid is sterk beveiligd, maar makkelijk te bereiken voor de betrokken partijen, vanuit de eigen software of via webservices.
  • In een oogopslag heb je een overzicht van alle dossiers, in real-time. Ook de klant kan zijn dossier makkelijk raadplegen via een webapplicatie.
  • Wanneer je een grote hoeveelheid dossiers in behandeling zou geven, kan je via een dynamische rapporteringsmodule aan uitgebreide data-analyse doen.