Debiteurenbeheer met respect voor uw klantenrelatie: het kán

| Berthe Maes

De financiële gezondheid van uw organisatie garanderen en uw klantenrelaties optimaal houden. Lees hier hoe u deze twee factoren verenigt.

Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer is vaak een delicate evenwichtsoefening. Openstaande facturen hebben een impact op de cashflow en kunnen de financiële gezondheid van uw organisatie in het gedrang brengen. Maar tegelijk moet de relatie met uw klant goed blijven, zodat u op lange termijn kunt blijven samenwerken. Ontdek hoe u deze twee factoren het best verenigt.

Open en professionele communicatie

Een transparante en duidelijke communicatie is cruciaal bij debiteurenbeheer. Alleen op die manier kunt u openstaande schulden innen zonder dat uw klantenrelatie onder druk komt te staan. Details maken dikwijls het verschil, net zoals communicatie in de juiste toonaard. U doet er goed aan om zo weinig mogelijk irritatie en wrevel op te wekken, maar u mag wel op uw strepen staan. Verder houdt u het best rekening met deze zaken:

  • Zijn uw factuurvoorwaarden duidelijk geformuleerd?
  • Pas een maximale betalingstermijn toe. Probeer 30 dagen af te spreken en geef zeker niet meer dan 60.
  • Is er in de factuurvoorwaarden sprake van verhogingen en verwijlinteresten na een bepaalde termijn?

Bij debiteurenopvolging krijgt u vaak te horen dat de factuur niet ontvangen is. Als u elektronische facturatie toepast (een factuur in pdf-formaat is een geldige factuur) omzeilt u dat excuus.

Minnelijke oplossing krijgt voorrang

Ook al zijn gerechtelijke stappen in sommige gevallen onmisbaar, toch krijgt een minnelijke oplossing altijd voorrang. Zo wordt de betalingsachterstand snel en doeltreffend aangepakt, tot tevredenheid van alle betrokken partijen. U krijgt niet te maken met lange procedures en hoeft niet al te lang op uw centen te wachten. Bovendien verliest u geen tijd en energie en kunt u zich op uw business blijven concentreren.
 

Bereikbaarheid, transparantie en rapportering


Wilt u debiteurenbeheer doordacht en efficiënt aanpakken? Dan hebben wij de juiste oplossing in huis. Dit zijn, naast de snelheid en de kostenefficiëntie, de voornaamste troeven van Go Solid:

  • Het digitaal platform van Go Solid is sterk beveiligd, maar makkelijk te bereiken voor de betrokken partijen, vanuit de eigen software of via webservices.
  • In een oogopslag hebt u een overzicht van alle dossiers, in real-time. Ook de klant kan zijn dossier makkelijk raadplegen via een webapplicatie.
  • Wanneer u een grote hoeveelheid dossiers in behandeling zou geven, kan u via een dynamische rapporteringsmodule aan uitgebreide data-analyse doen.